۱۰ خصوصیت یک مدیر توانمند /با داشتن ژن خوب و رابطه فامیلی نمی توان مدیریت کرد/آقای خرمی شاد مدیریت باشگاه مس رفسنجان را به اهلش بسپار

۱۰ خصوصیت یک مدیر توانمند /با داشتن ژن خوب و رابطه فامیلی نمی توان مدیریت کرد/آقای خرمی شاد مدیریت باشگا۶ مس رفسنجان را به اهلش بسپار

به گزارش سازش خبر اصلی‌ترین کلید بهبود عملکرد در هر مجموعه؛شرکت؛اداره ؛باشگاه فرهنگی ورزشی و…، مدیریت موثر و کارآمد آن است و پشت هر سازمان موفق و پرقدرتی یک مدیر حرفه‌ای قرار دارد. هر مدیری باید بداند زمان استفاده از فرصت‌ها دقیقا چه زمانی است و کارمندان خود را در جهت صحیح رسیدن به اهداف کلی راهنمایی کند.

هر مدیری برای موفقیت در شیوه رهبری خود باید ویژگی‌های خاصی را داشته باشد. بعضی از افراد تصور می‌کنند این ویژگی‌ها چیزی ذاتی و به قول معروف داشتن ژن خوب و رابطه فامیلی است که این کاملا اشتباه است و اگر فردی در مدیریت حوزه تخصصی خود استعدادش را نداشته باشند، نمی‌توانند مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوشی باشند. اما باید گفت تنها زمان و تمرین لازم است تا بتوانید این مهارت‌ها را بیاموزید و به یک مدیر موفق تبدیل شوید. در این ادامه ویژگی های یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش را که برای رسیدن به موفقیت ضروری هستند در ادامه گزارش خواهیم پرداخت.

در بیشتر موارد مدیران مجبورند چند چیز را به شکل همزمان مدیریت کنند و همیشه استرس دارند. آن‌ها به تنهایی مسئولیت موفقیت و شکست تمام پروژه‌ها و عملکرد تیم‌هایشان را بر عهده می‌گیرند. در این موقعیت‌ها اگر پروژه‌ای با شکست مواجه شود، کل مسئولیت آن بر عهده مدیریت است، ولی اعتبار موفقیت‌ها برای کل تیم ؛باشگاه؛شرکت و…است. 

در ادامه ۱۰ ویژگی یک مدیر تاثیرگذار و باهوش را به شما خواهیم گفت که متاسفانه در مدیریت غیرحرفه ای باشگاه مس رفسنجان کمتر دیده می شود.

۱. توانایی خودانگیختگی مسئولیت.

ایجاد انگیزه در کارمندان از مهم‌ترین برنامه‌های یک مدیر موفق است. اما خود مدیران پیش از ایجاد انگیزه باید توانایی خودانگیختگی داشته باشند. خودانگیختگی را در واقع نیرویی می‌دانند که ما را به جلو هل می‌دهد و باعث می‌شود تا با انگیزه بیشتری به سمت اهدافمان حرکت کنیم.هرکسی به عنوان مدیر باید بتواند در زمان‌های لازم برای خود انگیزه ایجاد کند تا بتواند آن انگیزه را به کارمندانش هم انتقال دهد.

۲. مهارت ارتباط موثر.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر مدیری باید از آن برخوردار باشد، مهارت‌های ارتباطی مؤثر است. تا حد زیادی می‌توان گفت وظیفه اصلی یک مدیر ایجاد ارتباط با دیگران است. یک مدیر خوب باید بتواند به شکلی با کارمندان؛اصحاب رسانه و… ارتباط برقرار کند که باعث ایجاد یک رابطه کاری مثبت و حرفه‌ای شود. که متاسفانه حسین پورمحمدی با اصحاب رسانه و دیگر افراد متخصص و باتجربه که می توانستند به باشگاه کمک کنند ارتباطی برقرار نکرد و از افراد بی تجربه و پرادعا استفاده کرد.

۳. مهارت خود مدیریتی.

تا زمانی که نتوانید خودتان را مدیریت کنید، مدیریت موثر دیگران کار سختی به نظر می‌رسد. خودمدیریتی به این معنی است که باید بتوانید اهدافتان را اولویت‌بندی کنید و مسئولیت دستیابی به آن‌ها را بر عهده بگیرید. همچنین به عنوان یک مدیر کارآمد باید بتوانید زمان، توجه و احساسات خود را به خوبی کنتر کنید و به خوبی نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی داشته باشید.

۴. داشتن اعتماد به نفس بدون تکبر.

اعتماد به نفس داشتن یکی از مهارت‌هایی است که اگر آن را داشته باشید، به دیگران نشان می‌دهید که به توانایی‌هایتان ایمان دارید و این موضوع احترام کارمندان؛ و بقیه افرادی که میخواهند با مجموعه شما کار کنند افزایش می‌دهد. متاسفانه در بیشتر مواقع این اعتماد به نفس با تکبر اشتباه گرفته می‌شود و بسیاری از مدیران بسیار متکبر و مغرور به نظر می‌آیند که این موضوع از میزان احترام آن‌ها نزد کم می‌کند. گاهی یک نظر ؛یک پیشنهاد یک انتقاد می توانند بسیاری از مشکلات پیش رو را خنثی کندکه متاسفانه تک روی و مشاوره غلط به مدیریت فعلی باشگاه عامل بیشترین مشکلات و انباشته شدن مشکلات در آینده می شود مانند عدم برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان؛ عدم شفاف سازی مالی ؛اعلام بودجه تزریقی به باشگاه؛ دلیل فسخ قرارداد با الهامی؛ آمدن و رفتن دقیقی ؛توجه نکردن به رشته های ورزشی مثل والیبال و بستکبال و تغییر کادر فنی این تیم ها و فقط تمرکز داشتن به تیم بزرگسالان فوتبال و…

۵ داشتن تفکر استراتژیک.

داشتن رویکردی آینده‌نگر و روشن‌فکرانه برای مدیران امری ضروری است. هر مدیری باید همیشه آماده به چنگ آوردن فرصت‌های جدید و مقابله با چالش‌های غیرمنتظره باشد. تفکر استراتژیک از ویژگی‌های مدیر کارآمد است که همیشه باید آن را در خود تقویت کند.

۶. توانایی همدلی با اعضای تیمی.

کی از اصلی‌ترین محرک‌های اصلی عملکرد موفق در بین مدیران، مهارت همدلی است. طبق تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده، مدیرانی که رفتار همدلانه با تیمشان دارند، عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگران نشان می‌دهند. آن‌ها به خوبی احساسات اعضای تیمشان را درک میکنند و از طریق ایجاد ارتباط موثر، به خوبی از پس تمام چالش‌ها برمی‌آیند.

مشکلی که در پایان نیم فصل اول مدیریت باشگاه با سعید فتاحی ؛ساکت الهامی و… داشت

۷. تمایل به اشتراک گذاری و مشورت.

یکی از استراتژی‌های مدیریت ناکارآمد، پنهان کردن و عدم مشورت است. یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش تا حد امکان سعی می‌کند تا اطلاعات لازم را با اعضای تیمش به اشتراک بگذارد و مشورت کند و یک هوش جمعی ایجاد کند. این کار باعث شکل‌گیری اعتماد بین او و کارمندان می‌شود.یک مدیر موفق باید یک رابطه پایدار و موثر با همه اصحاب رسانه و کارمندان برقرار کنید و هیچ‌وقت خودش را از آن‌ها جدا نکنید. چون این کار باعث از بین رفتن اعتماد آن‌ها نسبت به مدیرعامل می‌شود.

۸. مسئولیت پذیری.

هر مدیر موفقی می‌داند که چطور از قدرت و اختیاری که دارد به شکلی استفاده کند که کسی را تحت فشار قرار ندهد. شیوه رهبری موثر به این شکل است که فرد خودش را در هر تصمیمی مسئول بداند و مسئولیت تمام اشتباهاتش را هم بر عهده بگیرد.

متاسفانه در مدیریت پورمحمدی در باشگاه مس با مشاوره های غلط مسئولیت اشتباهات را قبولدار نیست و تمامی مشکلات را برگردن مدیران قبلی باشگاه؛کادرفنی و مدیرعامل فعلی شرکت مس و مسئولان رفسنجان می اندازد. در صورتی که باید قبولدار شودکه شناخت قوی از مدیریت ورزشی حرفه ای در لیگ ایران نداشته و هر باشگاه و تیمی ممکن است بدهی های کلانی از قبل داشته باشد هماطور که همه میدانند تیم های بزرگی مثل استقلال؛پرسپولیس؛تراکتور و… هرساله با این مشکل روبرو هستند و امسال هم استقلال تهران با این مشکل روبروست و مدیران قبلی باشگاه مس رفسنجان هم با این مشکلات مواجه شدند و با مدیریت و تخصص مشکلات را حل و فصل کردند و هیچ وقت هر روز مسئولان شرکت ملی مس ؛مسئولان شهرستان و مدیردن قبلی را مقصر اصلی معرفی نکردند.

بطور مثال فسخ قراردادیکطرفه و شکایت ساکت الهامی با پرداخت قرارداد چند ده میلیارد تومان چه کسی مقصر است؟؟؟ شرکت ملی مس یا مسئولان شهرستان؟؟؟ پس فردی که مدیریت یک مجموعه بزرگی مثل باشگاه فرهنگی ورزشی مس را برعهده می گیرد باید تمام مسئولیت ها چه عملکرد مثبت و چه منفی چه شکست چه بُرد را برعهده بگیرد مثل نتیجه پایانی یک دیدار که مسئولیت نتیجه چه خوب چه بد برعهده سرمربی تیم است ؛سرمربی تیم نمیتواند عامل شکست را سردی یا گرمی هوا؛ چمن؛ سکوها؛و… بهانه کند چون شرایط بر هر دو تیم یکسان بوده و سرمربی تیم می بایست نقطه ضعف تیم و بازیکنانش را در همان لحظه تقویت کند. پس آه و ناله کردن کار یک مدیر ضعیف و شکست خورده است.

۹. توانایی تقسیم وظایف.

از مهم‌ترین ویژگی های یک مدیر شایسته این است که به توانایی کارمندانش ایمان کامل دارد و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که مهارت‌های جدید یاد بگیرند و نقاط قوت خود را توسعه دهند. یک مدیر موفق باید پتانسیل اعضای تیمش را شناسایی کند و طبق آن وظایف هر کسی را به خودش واگذار کند.به عنوان یک مدیر موفق، تاثیرگذار و باهوش باید بتوانید مسئولیت‌ها را براساس استعداد درونی هر کسی تقسیم کنید و از این طریق به آن‌ها کمک کنید تا به توانایی‌هایشان اعتماد داشته باشند و بهترین عملکرد را از خود نشان بدهند.

یک مدیر قوی و باتجربه بدنبال کشف استعداد در حوزه تخصصی است و ضعف یک مدیر جوان و بی تجربه بکارگیری افراد بی تخصص؛بی تجربه ای است که بواسطه دوستی؛هم جناح بودن سیاسی؛ یا افراد چرب زبان و پرمدعی تا زانوخم شدن تا برای گرفتن پست و مقام و حقوق و پاداش و رزومه برای وی کار کنند این اشتباه باعث می شود علاوه بر یک مدیر یک مجموعه یا یک سازمان و باشگاه بزرگ و ریشه داری را به فنا بدهد و تاریخ همیشه با بدنامی به اسم فرد مدیر یاد کنند.

۱۰. مهارت در حل مسئله.

هر مدیر موفقی باید بداند مشکلات را چگونه حل کند. حل مسئله از مهم‌ترین و مهارت‌های کلیدی در رهبری است. فرقی نمی‌کند مسئله پیش آمده چقدر بزرگ یا کوچک است، می‌تواند اختلاف میان کارمندان باشد یا یک بحران جدی، مهم این است که بتوانید مسئولیت اتفاقاتی را که پیش آمده بر عهده بگیرید و به خوبی شرایط را مدیریت کنید.

کلام آخر

به طور خلاصه می‌توان گفت مدیر بودن یعنی نه تنها بتوانید وظایف و مسئولیت‌های خود را با موفقیت به انجام برسانید، بلکه تیم خود را به سمت رسیدن به اهداف هدایت کنید. مهم‌ترین چیز در مدیریت موفق این است که به همه احترام بگذارید ؛انتقاد پذیر باشید؛ مشورت کنید؛ از افراد متخصص استفاده کنید؛آینده نگر باشید؛محیط را شاد و پرانرژی نگه دارید.تا چشم‌انداز وسیعی برای آینده مجموعه؛شرکت ؛باشگاه سازمان و… داشته باشند.

ایکاش مدیرعامل شرکت ملی مس ایران جناب آقای خرمی شاد یک مدیری با مشخصاتی که عنوان شد را در باشگاه مس رفسنجان منصوب می کرد تا در این نیمه راه لیگ برتر بر مشکلات باشگاه افزوده نشود و کار برای برای مدیرعامل آینده ای که قرار است بجای حسین پورمحمدی منصوب شود سخت تر نکند.

آقای خرمی شاد به قول معروف درختی که در چهارسال میوه نداد در ادامه هم ثمری نخواهد داد .

آقای خرمی شاد:آقای پورمحمدی که نتوانسته مدیریت کند و متاسفانه در این مدت باشگاه مس رفسنجانی که در قله های افتخار ورزش کشور بود را به دامنه کوه برگردانده است و نمی تواند در ادامه مسیر دوباره با این کوله بار پر از مشکل و همچنین متاسفانه با تخصصی که در مدیریت ورزش و ویژگی های مدیریتی را ندارد تا بتواند مس رفسنجان را به نقطه اول برساند و برای اینکه کوله بار مشکلات بیشتر باشگاه روز به روز سنگین تر نشود با انتخاب یک مدیرعامل باتجربه و متخصص این بار سنگین را به دوش اهلش بسپاردهر روز در رسانه های حامی با اخبار غم انگیز؛ با آه و ناله اشک در چشمان مردم جاری نکند و با این مظلوم نمایی روزگار باشگاه مس را سیاه نکنند



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *