به قلم مجتبی نقی زاده؛ارتباط اشتغالزایی بومی از طریق یک باشگاه فوتبالی بر اقتصاد یک شهر / تاثیر برگزاری یک مسابقه یا رویداد فوتبالی در اقتصاد یک شهر

ارتباط اشتغالزایی بومی از طریق یک باشگاه فوتبالی بر اقتصاد یک شهر / تاثیر برگزاری یک مسابقه یا رویداد فوتبالی در اقتصاد یک شهر

به گزارش سازش خبر فوتبال را می توان یکی از پرطرفدارترین رشته های ورزشی حال حاضر در دنیا عنوان کرد ورزشی که علاوه بر جنبه هیجان و استرس جنبه های اقتصادی و در آمد زایی و ایجاد اشتغال زایی را به همراه دارد.

نقش فوتبال و اقتصاد

فوتبال و رقابت های فوتبالی را می توان یک بخش در آمدزایی مانند صنعت گردشگری برابری کرد زیرا با ایجاد فضایی مناسب و امکانات رفاهی و خدماتی و تبلیغاتی میتوان با جذب گردشگر برای یک شهر یا استان و حتی کشور باعث کسب درآمد ؛ ایجاد اشتغالزایی و رونق اقتصادی شود.

شاید با برخی ها در ذهن خود تصور کنند که یک رقابت یا مثلا لیگ برتری شدن یک تیم شهر یا ورود یک تیم شهرستانی در عرصه های داخلی و خارجی بجز اسکان و هتل و بلیط ورزشگاه و هزینه کردن برای خرید بازیکن و … چه در آمدی می تواند داشته باشد اما وقتی به فوتبال های حرفه ای دنیا نگاه می کنیم و با کمی تحقیق متوجه می شویم که کشورهایی که فوتبال را به صورت حرفه ایی برگزار می کنند و بدنبال گرفتن مجوز برگزاری یک رویداد مهم بین المللی هستند بعد از برگزاری چه کمک مالی اقتصادی برایشان داشته است
به طور مثال وقتی به درامد باشگاه بارسلونا اسبانیا نگاه می کنیم تیم فوتبال بارسلونا در فصل ۱۹-۲۰۱۸ حدود ۱۱۹۰ میلیون یورو ارزش افزوده مستقیم و غیرمستقیم برای شهر بارسلونا به همراه داشته است. این رقم ۴۶/ ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی شهر را به خود اختصاص داده که بخش قابل توجهی از این ارزش اقتصادی از طریق گردشگرانی بوده است که باشگاه به شهر جذب کردند.

همچنین این باشگاه در زمینه اشتغال، حدود ۱۹۵۰۰ شغل در شهر بارسلونا در طول فصل ۲۰۱۸-۱۹ایجاد کرده است که سهمی معادل ۶۵/ ۲ درصد از اشتغال شهر را شامل می‌شد. در نهایت به ازای هر شغل ایجاد شده توسط باشگاه، ۱۲ شغل برای شهر ایجاد شده بود.

بررسی کشورهای توسعه‌نیافته یا کمتر توسعه‌یافته در حوزه فوتبال که در حال حاضر به سطح قابل توجهی از توسعه‌یافتگی دست یافته‌‌اند یا پیش‌‌بینی می‌شود در آینده به سطح بالایی پیشرفت دست یابند، نشان از استقرار یک رویکرد تحولی در صنعت فوتبال دارد که تاثیر بسزایی بر پیشرفت آنها داشته است. جهانی‌‌سازی که به عنوان یک پدیده چندبعدی تعریف می‌شود موجب جهانی شدن رفتار فوتبالی این کشورها، تمرکز اقتصادی و رقابت‌‌پذیری و به کارگیری تجارت جهانی در حوزه صنعت فوتبال شده است که ماحصل آن بزرگ‌تر شدن بازار فوتبال را به همراه داشته است. به عنوان نمونه در چین، اندازه بازار فوتبال (در بخش بازاریابی) در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲ میلیارد یوآن تخمین زده شد و پیش بینی شده که رشد بیشتری داشته باشد و در سال ۲۰۲۶ به بیش از ۶۷ میلیارد یوآن برسد.

نقش فوتبال در اشتغالزایی و کسب درآمد

فوتبال به عنوان یک صنعت و پدیده اجتماعی، تأثیر قابل توجهی بر اشتغالزایی دارد. این تأثیر از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف مرتبط با فوتبال اعمال می‌شود.

انواع اشتغالزایی مستقیم مانند:

بازیکنان فوتبال: بازیکنان حرفه‌ای فوتبال، با دریافت دستمزد و قراردادهای تبلیغاتی، به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند. البته در مقابل باشگاه ها هم با پرورش بازیکن و فروش این بازیکنان به باشگاه های داخلی و خارجی کسب درآمد می کنند و سرمایه ای برای آینده باشگاه و فوتبال شهرشان خواهند بود.

مربیان و کادر فنی: مربیان، کمک مربیان، آنالیزورها، پزشکان و فیزیوتراپ‌های تیم‌های فوتبال، نقش مهمی در توسعه و موفقیت تیم‌ها دارند و از این طریق اشتغالزایی می‌کنند. اما باید این اشتغالزایی ها اکثرا از پتاسیل های بومی خود شهر باشند تا درآمد افراد از قراردادی که می بندند در همان شهر هزینه شود.

داوران: داوران فوتبال با قضاوت در مسابقات، در این صنعت مشغول به کار هستند.

مدیران و کارکنان باشگاه‌ها: افراد مختلفی در بخش‌های اداری، مالی، بازاریابی و تدارکات باشگاه‌های فوتبال مشغول به کار هستند.

تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات ورزشی: تولیدکنندگان و فروشندگان توپ، لباس، کفش و سایر تجهیزات ورزشی مرتبط با فوتبال از این طریق اشتغال دارند.

کارکنان آکادمی‌ها و مدارس فوتبال: آکادمی‌ها و مدارس فوتبال، مربیان و کادر آموزشی خود را استخدام می‌کنند و به آموزش نسل جدید بازیکنان می‌پردازند.

خبرنگاران؛عکاسان گزارشگران ورزشی: خبرنگاران، عکاسان ؛گزارشگران و تحلیلگران ورزشی که اخبار و رویدادهای فوتبال را پوشش می‌دهند، از این طریق امرار معاش می‌کنند.

اشتغالزایی غیرمستقیم

صنعت گردشگری:برگزاری مسابقات فوتبال، به ویژه مسابقات داخلی و خارجی ، باعث جذب گردشگر و ایجاد اشتغال در بخش‌های مرتبط با گردشگری مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و حمل و نقل می‌شود.

رسانه‌ها و تبلیغات: پخش مسابقات فوتبال از تلویزیون، رادیو و اینترنت و همچنین تبلیغات در این رسانه‌ها، فرصت‌های شغلی زیادی را در صنعت رسانه ایجاد می‌کند.

کسب و کارهای کوچک و متوسط: رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌های ورزشی و سایر کسب و کارهایی که در نزدیکی استادیوم‌ها و اماکن ورزشی و در شهر قرار دارند، از حضور تماشاگران و هواداران فوتبال بهره‌مند می‌شوند و فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کنند.

امروزه اگر تیم های فوتبالی هر شهر از ظرفیت وپتانسیل نیروز انسانی خود شهر استفاده و حمایت کند می تواند به عنوان یک درآمد و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم درشهر خرج و کمک اقتصادی به همان شهر باشد.

مجتبی نقی زاده



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *