بیش از یک دهه هیاهو برای آسفالت دومین جاده پرخطر استان کرمان(نوق_رفسنجان)

بیش از یک دهه هیاهو برای آسفالت دومین جاده پرخطر استان کرمان(نوق_رفسنجان)

دومین جاده پرخطر استان کرمان یعنی جاده نوق بیش از ۱۰ سال است که دارد فقط عنوان آسفالت و دوبانده‌شدن را یدک می‌کشد و هربار برای آسفالت آن هیاهویی برپا می‌شود، مدتی متوقف می‌شود و دوباره هیاهوی جدید.

جاده نوق یکی از پرخطرترین جاده‌های استان کرمان است که تلفات جانی و خسارات مالی زیادی طی این سال‌ها داشته است. محوری فاقد استانداردهای اولیه، خط ‌کشی و عرض مناسب، محوری که تردد شترها و برخورد با وسایل نقلیه در این سال‌ها جان‌های زیادی را گرفته و عوامل زیادی در این جاده دست به دست هم دادند تا آن را به پرخطرترین جاده استان کرمان تبدیل کند.

جاده نوق در این ایام سال پرترافیک‌تر می‌شود به‌ویژه در ماه آینده که به برداشت پسته‌ها می‌رسیم، چراکه بیشترین طلای سبز کشور در این منطقه تولید می‌شود. تردد کامیون‌ها و وانت‌بارهای حمل پسته و رفت و آمد کارگران و کشاورزان.چیزی که سالیان سال بوده و خواهد بود ولی بازهم اینها سبب نشد که مسوولان دوران‌های مختلف به فکر چاره اساسی باشند. شاید هم به گفته خودشان اعتبارات قطره‌چکانی نتوانسته زخم‌هایی که این جاده بر دل مردم می‌گذارد را مرحم بگذارد.مرحوم آذین نماینده وقت بیش از ۱۰ سال قبل موفق شد این جاده را در بودجه بیاورد و عملیات دوبانده‌شدن آن آغاز شد، پروژه‌ای که سرآغاز امید برای مردم ساکن نوقات و روستاهای اطراف شد.

اما بعد از مدت‌ها متوقف شد و نمایندگان بعدی هم هرکدام تلاش‌های خود را انجام دادند و بودجه‌هایی قطره‌چکانی به جاده تزریق شد. اما آن‌طور که باید یا پیگیری نمی‌شد یا این جاده هم دستمایه سیاسی‌کاری‌ها، در بیخ گوش بزرگترین معدن مس ایران هنوز به سرانجام نرسیده است.

چراغی که به خانه رواست!

درحالی‌که جاده‌های پیر و فرسوده که بعضا تا ۵۰ سال قدمت دارند در رفسنجان وجود دارد، خبر رسید که شرکت مس در آن طرف ایران با هزاران میلیارد از منابع مس جاده می‌سازد. جایی که هیچ ارتباطی با مس نداشت و این کار موجب شد صدای مردم در بیاید و امام‌جمعه از تریبون نمازجمعه آن را به گوش مسوولان شرکت مس برساند.

رفسنجان سرچشمه مس ایران، مادر مس ایران و بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس کشور است، بزرگ‌ترین معدن مس روباز خاورمیانه، اینها یعنی بخش عظیمی از درآمد مس از این شهرستان است، اما مردم این شهر مظلومانه در جاده‌های نابسامان جان‌های عزیزشان فدا می‌شود و این موضوع که مس در جای دیگر جاده بسازد را کسی برنمی‌تابید.اگرچه به قول حجت‌الاسلام عسکری ما مردم دیار کریمان بخیل نیستیم اما چراغی که به خانه رواست….

حالا پس از مدت‌ها جاده نوق قرار است دوباره رنگ دوبانده‌سازی و آسفالت به خود بگیرد، اما مردم دیگر نمی‌توانند توقف در کار آن را تحمل کنند. امیدواریم مسوولان قرص و محکم پای‌کار باشند تا این جاده به سرانجام برسد و منطقه‌ای که ارزآورترین کالای صادراتی کشورمان را تولید می‌کند مردمانش با خیال راحت محصول پسته را برداشت کنند و کم‌ترین دغدغه‌ای در جاده داشته باشند.

عنوان مراسم “آغاز دوبانده‌سازی جاده نوق” اگرچه تکراری شده آن هم به دلیل توقف‌های چندین‌باره و از سرگیری‌های دوباره‌ی دوبانده‌سازی.اما امیدواریم با خبر پایان دوبانده‌سازی جاده نوق دغدغه چندین ساله مردم متدین و پرتلاش این منطقه به پایان برسد و به‌زودی روبان افتتاح تکمیل این پروژه چیده شود.

امروز دوبانده‌سازی این جاده دوباره آغاز شد!

/فارس



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *