پیام مسئولان به مناسبت افتتاح پنجمین جشنواره ملی پسته خورون ساقی انار

پیام مسئولان به مناسبت افتتاح پنجمین جشنواره ملی پسته خورون ساقی انار

به گزارش سازش خبر پنجمین جشنواره ملی پسته خورورن ساقی انار روز ۲۷ شهریورماه با حضور مسئولتن و استقبال پرشور مردم در روستای ساقی افتتاح شد و تا روز ۳۰ شهریورماه این جشنواره با برنامه های فرهنگی؛ورزشی و هنری و برگزاری نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای روستایی برگزار می شود.

پیام حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر علیدادی سلیمانی امام جمعه محترم شهرستان انار به پنجمین دوره جشنواره پسته خورون ساقی

روستای محمدآباد ساقی را باید از دریچه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و گردشگری و همچنان جوانانش شناخت، روستای که فعل خواستن را به توانستند به رخ کشید و با دست خالی و حمایت معنوی مسئولین شهرستان انار توانست در طی پنج سال گذشته مسیر آبادانی و عمران خود را در کنار دیگر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و هنری به اجرا درآورد و حال که این فعالیت ها به لطف خداوند متعال در حالت و وضعیت خوبی قرار گرفت است من از همه مسئولین شهرستان انار و استان کرمان خواهش می‌کنم که به همت و توان جوانان این روستا اعتماد کند و هرچه سریعتر همان طور که جشنواره پسته خورون ساقی بعد از پنج دوره از جایگاه بومی روستایی به جایگاه ملی با دبیرخانه دائمی رسیده است پس می توان این را درخواست داشته باشیم که کلیه برنامه های توسعه روستایی این روستا به عنوان یک سند توسعه محور تدوین شود و همه دلسوزان و فعالان و جوانان و اهالی محترم بداند که در آینده نزدیک چه اتفاقی و چه رخدادهای در این خطه به بار خواهد نشست.
از همین جا به همه گروه های فکری و اجرایی این روستا خدا قوت می گویم و از خداوند منان برای همگی آنها صحبت و سلامتی را خواستارم.

پیام محسن صالحی فرماندار محترم شهرستان انار به پنجمین دوره جشنواره پسته خورون ساقی جایگاه و اهمیت رونق روستایی را باید در بیانات مقام معظم رهبری فرزانه جست، ایشان به تکرار در بیانات خود هم به مردم سخت کوش روستایی و هم به مسئولان مرتبط با فعالیت‌ها در زمینه روستایی تأکید داشت اند که باید از حوزه های مختلف روستایی حمایت کرد و برنامه ریزی های بلند مدت داشت و امروز خدا را حمد و سپاس که داریم به پیشرفت های در یکی از روستاهای شهرستان انار به صورت جدی پیگیری و مشاهده می کنیم و باید تشکر ویژه ای داشته باشیم از همه مسئولین محلی، شورا و دهیار محترم و همچنان مدیران شهرستان انار و استان کرمان که حامی برنامه های این روستا هستند و همچنین به صورت ویژه قدردان مردم مهمان نواز روستای محمدآباد ساقی و صد البته رسانه های محلی و شهرستانی که این رویداد را پوشش خبری داده‌اند. مهمترین رویدادهای که در این روستا تا به حال موفق به کسب نمره قبولی شده است برش های فرهنگی و اقدامات اجتماعی و هنر است که سرآمد آن رویدادها برگزاری جشنواره پسته خورون ساقی می باشد و میتوان به کسب رتبه روستای دوستدار کتاب، برگزاری مسابقه فرهنگی و ادبی پسته خورون، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و خانگی، حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران با نام روستای ساقی و جشنواره ای که در پنجمین ایستگاه آن هستیم و امید است که با پیشرفت چشم گیری که در این دوره داشتیم این موضوع باعث اشتغال پایدار و همچنان وفاق و همدلی روستاییان و مسئولان شهرستان باشد.

پیام حسین برهانی بخشدار محترم شهرستان انار راجع به پنجمین دوره جشنواره پسته خورون ساقی اقدامات و فعالیت‌هایی که در این چند ساله در روستای محمدآباد ساقی انجام پذیرفت را می توان به چند بخش تقسیم کرد. مسائل مختلف و با اهداف و وظایف مشخص برای مردمان روستا و حتی منطقه .در بعد اقتصادی که امروزه دغدغه اصلی همه دست‌اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، روستای ساقی توانسته در حوزه تولیدات و محصولات خانگی به خوبی، خودی نشان دهد که می توان به چندین آنلاین شاپ روستایی در این بخش اشاره کرد و نمایشگاه جنبی جشنواره پسته خورون هم محلی برای ارائه خدمات و محصولات روستایی است.در بعد اجتماعی می‌توان به شور و شوق و نشاط اجتماعی این روستا پرداخت، برای مثال می‌توان گفت نه تنها در ایام جشنواره بلکه در چندین نوبت در طول سال فعالیت های فرهنگی ،هنری ، ادبی و آموزشی و حتماً در آینده در زمینه های گسترده تری فعالیت های مختلف انجام خواهد گرفت که همگی اینها به نشاط اجتماعی و بالا بردن سرانه و ارتقاء سطح فرهنگی کمک شایانی خواهد کرد.در بعد گردشگری هم می‌توان به مواردی مهم  اشاره کرد، ساخت تالار اجتماعات و رستوران باغ پذیرایی پسته، بوم گردی هایی که تعداد آنها در حال حاضر بیشتر از ۱۰ واحد می باشد و همچنان در حال رشد و بازسازی می باشد و نیز عمارت جهانیان و عمارت حمید الدوله که ظرفیت خوبی برای موزه تخصصی پسته را دارا می باشد اشاره نمود و از طرفی تخصص افراد به عنوان سرمایه های اجتماعی بیانگر این موضوع هست که می‌توانیم  اعلام کنیم که روستای محمدآباد ساقی به درستی عنوان “منطقه گردشگری پسته ایران” را یدک می‌کشد و امیدواری ها در حوزه سرمایه‌گذاری یکی پس از دیگری بیشتر می شود. امروز می توانم بگویم که روستای ساقی در ابعادی مختلف رشد داشته و همچنان نیازمند نگاه ویژه استانی و کشوری به دلیل نام و آوازه اش در سطح استان و منطقه است.از تمامی دست اندرکاران برگزاری پنجمین جشنواره پسته خورون روستای محمدآباد ساقی بخصوص آقای علیرضا حسینی تشکر و قدردانی میکنم.

پیام جناب آقای مهندس مجید حجت رئیس محترم اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی شهرستان های رفسنجان و انار به پنجمین دوره جشنواره پسته خورون ساقی با تغییر نگرش، نگاه و استفاده از فرصت های موجود در پهناورترین استان کشور اسلامی عزیز و مطالعه دقیق، تخصصی و شناخت از ظرفیت های پنهان گردشگری استان کرمان، شاید راحت ترین و سریع ترین راه حل مشکلات اقتصاد خرد و بهبود شرایط اقتصادی مردمان مهمان نواز و خون گرم این اقلیم نگاه به توسعه گردشگری داخلی باشد. هرچند که استان و دیار کریمان مقصد گردشگران خارجی هم می باشد ولی گردشگری روستا، گردشگری خوراک، گردشگری کودک، گردشگری کشاورزی و گردشگری شهری در حقیقت ظرفیت های بالقوه استان کرمان هستند که باید با توجه به بکر بودن این پهنه گردشگری و با توجه به شرایط موجود و دارا بودن اماکن تاریخی و فرهنگی و گردشگری استان و از همه مهمتر سبک های جدیدی از گردشگری، مثل گردشگری خوراک و گردشگری روستا و گردشگری کشاورزی که می‌تواند به خوبی پاسخگو به نیاز های مهمان ها و گردشگرانی باشد که این مقصد، مقصد نهایی گردشگری آنها باشد. بی شک می توان با یک برنامه ریزی مدون و مدرن و بر اساس باور ها و نقاط قوت به راه حل های مناسبی رسید. افزایش سرانه اشتغال مهمترین آنها خواهد بود و گردش مالی مناسب شرایط عدم نقدینگی استان را برطرف خواهد کرد و از طرفی عرضه محصولات تولیدی و سوغات و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و فروش تولیدات صنایع دستی همگی پایه‌های توسعه گردشگری را رقم خواهد زد.  همچنان برگزاری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و اوقات فراغت هم می‌تواند سبک ها و زیست های جدیدی را ارائه کند که همه این برگزاری ها شاخص ها توسعه اقتصادی را تقویت خواهد کرد. به طور مثال می توان به فرصت برگزاری دو جشنواره پسته در دو شهرستان رفسنجان و انار اشاره کرد هر کدام دارای یک ظرفیت و هرکدام به شکل های مختلف در حال نقش آفرینی هستند، یکی در شهر و دیگر در بستر روستا، یکی به بهانه ثبت ملی پسته و دیگری به بهانه رویدادهای جنبی حوزه پسته هرکدام دارای ماموریتی مشخص و هرکدام دارای شاخصه های مختلف که به خوبی در ریل خود قرار گرفته اند. اگر نگاه و بینش به موضوع کلی گردشگری در منطقه استانی کرمان تغییر کند و فعالان و علاقمندان و دوستداران و مسئولان حوزه گردشگری در کنار یکدیگر باشد و خانواده بزرگ گردشگری استان شکل بگیرد. می‌توان امیدوار بود که بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.

سخن دبیر اجرایی پنجمین دوره جشنواره پسته خورون ساقی آنچه توانست ام لطف خدا بوده است در طول این پنج سال روز های سختی را سپری کرده ایم نه تنها من بلکه تمام تیم اجرایی این رویداد با سختی های این کار درهم تنیده شده اند، هر سال که جلوتر می رویم مشکلات و مسائل سخت تری را باید حل کنیم. اگر قادر به حل و انجام آنها نبود شاید باید در ایستگاه اول یا نهایت دوم متوقف می شدیم ولی بزرگی و عظمت یگانگی خداوندگار مهر و مهربانی هر ساله شامل حالمان شد تا بتوانیم انجام وظیفه کنیم. وظیفه ای که خودمان به خودمان واگذار کردیم و باعث افتخار مان است که در روستای محمدآباد ساقی و در کنار هم روستایی های از جنس طلای ناب و به زلالی آب زیست می کنم. این ایام شاید برای همه چهار روز باشد یا نهایت پانزده روز ولی برای من و تیم وفاداری که دارم به معنای کودکی است پنج ساله که دارد تازه زبان به سخن می گشاید و آینده نزدیک صاحب گفتمان خواهد شد. بی بدیل، بهرحال جشنواره پسته خورون ساقی به جشن پنج سالگی رسید و من به عنوان یک عضو کوچک از این خانواده صمیمی از این پس خیالم راحت تر خواهد بود که تلاش های پنج ساله همه دوستانمان به بار نشست است و باید میدان و گستردگی روستایی که با افتخار اهلیت آنجا را دارم بزرگ و بزرگتر کنم. علی رضا حسینی

پیام مهندس حمید رمضانی فعال حوزه کشاورزی و گردشگری به پنجمین دوره جشنواره پسته خورون ساقی روستای که امروز در آن این رویداد بزرگ و مردمی برگزار می گردد، در سالیان دور محل کشت پسته و باغات پسته آن در بخش انار زبان زد بود رفته، رفته که آب کشاورزی در منطقه دچار تنش شد برخی از کشاورزان باغات خود را خشک کرده و وسعت زیر کشت هر روز کم و کمتر شد. این موضوع کم آبی جدی و تا جای جلو رفت تا اینکه ایده گردشگری روستا و گردشگری خوراک در روستای محمدآباد ساقی از طرف اخوان حسینی برای اولین بار مطرح شده و همیشه با ایده ها در ابتدا مخالف های صورت می‌گیرد. در اینجا هم این مخالف ها وجود داشت ولی همت برادران حسینی و سرمایه‌گذاری آنها در ابتدا مسیر توانست دیگر هم روستاییان را تشویق کند که آنها هم همراه این ایده بکر شوند و خداشکر بعد از چندین سال پیاپی این روستا توانست در این مورد به موفقیت های چشمگیری برسد.برگزاری رویدادهای مختلف و رویداد سالانه جشنواره پسته خورون هم به این روستا اعتبار و باعث باز معرفی آن شد و حال این فرصت هم برای حامیان ایجاد شده که بتواند در کنار این رویداد بزرگ فرهنگی حضور داشت باشند، با ما باشید تا برنده باشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *