بازار پسته باید ساماندهی شود/خسارت ۴۵۰ میلیارد تومانی سرما به محصول پسته

فرماندار رفسنجان : بازار پسته باید ساماندهی شود
رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان :خسارت ۴۵۰ میلیارد تومانی سرما به محصول پسته

به گزارش « سازش خبر » حمید ملانوری پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه کارگروه پسته در فرمانداری اظهار داشت: شهرستان رفسنجان دچار خشکسالی مستمر بوده و کاهش محصول پسته را در پی داشته است.

وی عنوان کرد: برداشت محصول تا ۲ تن در هکتار به صرف است و کمتر از این میزان مقرون به صرفه نیست.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ هزار تن محصول از سطح زیرکشت برداشت شده است، تصریح کرد: به طور میانگین در هر هکتار ۴۰۰ کیلو برداشت شده که با توجه به هزینه‌های تولید این میزان برداشت مقرون به صرفه برای کشاورزان نبوده است.

فرماندار رفسنجان افزود: با وجود این مسائل اما بازار پسته هم دچار مشکلاتی است که از ناحیه تحریم‌ها و سایر مشکلات به وجود آمده است.

وی ادامه داد: برای ساماندهی بازار داخلی و خارجی پسته باید برنامه‌ریزی شود و هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی به عرضه مناسب‌تر محصول به بازار کمک کنند.

ملانوری تصریح کرد: سال زراعی جاری سرمازدگی و باد تندی که دو روز پیش وزید، خساراتی به محصول پسته وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مراکز تجاری پسته به ویژه شرکت تعاونی پسته با ۷۰ هزار سهامدار باید حمایت شوند، چرا که سهامداران این شرکت همین مردم و کشاورزان هستند و باید فکر اساسی شود.

ملانوری متذکر شد: همه کسانی که در بازار پسته دخیل هستند، باید کمک کنند تا سرمایه‌ای که توسط مردم به وجود آمده است، احیا شود و سود و عواید آن به کشاورزان برسد.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان بیان کرد

خسارت ۴۵۰ میلیارد تومانی سرما به محصول پسته

حسین رضایی در جلسه ستاد پسته اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر در شهرستان رفسنجان ۶۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش بارش داشتیم.

وی بیان داشت: خنک شدن دمای هوا در فروردین‌ماه سبب شد، جوانه گل زیادی بروید که برای سال آینده خوب است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: از سال ۸۶ تا  ۹۳ وضعیت خوبی در زمینه محصول پسته نداشتیم و سال ۹۳ محصول خوب بود، اما دوباره سال  ۹۴ کاهش محصول داشتیم.

وی ادامه داد: سرمای هوا حتی یک دهم درصد هم روی محصول اثرگذار است و میزان موجود باید مدیریت شود.

رضایی با اشاره به اینکه در ۱۵ فروردین بعضی مناطق به ویژه در حومه غربی رفسنجان دوبار سرمازدگی اتفاق افتاد و همچنین تگرگ ۱۲ اردیبهشت در حومه غربی خساراتی وارد کرد.

وی خسارت ناشی از توفان دو روز پیش در جوادیه فلاح و فردوسیه را بالا دانست و عنوان کرد: در بهرمان ۲ میلیارد تومان برآورد خسارت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان مجموع خسارت بر اثر سرمازدگی در کل شهرستان را ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: خسارت توفان و تگرگ هنوز برآورد نشده است.

وی از تسهیلات خرید پسته یاد کرد و ابراز داشت: در این مورد ۲۲ میلیارد تومان جذب و پرداخت شده و ۴۱ میلیارد تومان آماده پرداخت است.

منبع : فارس



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *