روش های درآمدزایی یک تیم فوتبالی/ باشگاهی که بودجه یک فصل مس رفسنجان درآمدزایی کرد

چگونه یک تیم فوتبالی و درآمدزایی کند/ باشگاهی که بودجه یک فصل مس رفسنجان درآمدزایی کرد

به گزارش سازش خبر ؛ تیم های فوتبالی که با هزینه های مالی و اقتصادی زیادی وارد دنیای فوتبال می شوند،برای رشد و توسعه نیازمند کسب درآمد هستند تا بتوانند هزینه هایی همچون خرید و امضای قرارداد با مربیان و بازیکنان یا ساخت و نگهداری و یا اجاره ی استادیوم را تامین کنند.در اینجا به متداول ترین راه های درآمد زایی در فوتبال می پردازیم

۱. اسپانسرها: یکی از راه‌های متداولی هستند که باشگاه‌ها می‌توانند از این طریق مشکلات مالی خود را برطرف کنند. باشگاه‌ها با جذب حامی مالی، موقعیت‌های تبلیغاتی به وجود آمده توسط خود را به شرکت‌ها و تاجران بزرگ ارائه می‌دهند تا در عوض، منبعی برای پوشش هزینه‌های خود را فراهم کنند. برای مثال، باشگاه بایرن مونیخ آلمان با داشتن ۲ حامی اصلی و ۱۷ حامی دیگر شامل آئودی، کوکا کولا، لوفت‌هانزا و شرکت زینمس آلمان و… که این حامیان مالی تجهیزات اصلی این باشگاه را بر عهده داشتند. البته برخی دیگر از حامیان مالی باشگاه نیز تجهیزات و امکانات ورزشی و رفاهی را به باشگاه ارائه می‌دهند که البته همان‌طور که اشاره شد روش معامله می‌تواند به صورت توافقی باشد که البته این روش بیشتر در کشور‌های پیشرفته و صاحب فوتبال انجام می‌شود. اما موضوع جذب اسپانسر در ایران و در سال‌های اخیر و پس از حرفه‌ای شدن لیگ‌ها کمی جدی گرفته شد و به این مسئله توجه شده است. شرکت‌های تجاری، و صاحبان صنایع بزرگ به این موضوع رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری در بخش ورزش به خصوص فوتبال تا چه اندازه می‌تواند به ورزش و سلامت کشور کمک کند و البته خود شرکت‌ها هم از موقعیت‌های تجاری به وجود آمده بهره می‌گیرند. تیم فوتبال مس رفسنجان که سالهاست در لیگ‌برتر حضور دارد و همیشه با مشکل بودجه کم و بدهی ها دست و پنجه نرم می کند چرا از یک حامی مالی بر روی پیراهن خود استفاده نمی کند تا از این طریق بتواند کمک مالی جزئی باشد. همچنین باشگاه مس رفسنجان بجز حامیان مالی که در طول یک فصل ثابت هستند در رویدار های مهمی همچون رقابت در مقابل تیم های استقلال تهران و پرسپولیس که به صورت رفت و برگشت انجام می شود در ۴ بازی حامیانی هستند که میخواهند برای هر بازی نام تجاریشان بر روی لباس های مس رفسنجان ثبت شود زیرا این بازی ها به صورت زنده از تلوزیون پخش می شود. برای جذب چنین حامیانی به یک فرد ماهر و مشاور اقتصادی بر می گردد تا با تجربه که دارد چنین حامیانی را جذب کنند.

۲. فروش بلیط و مجوز پخش رسانه‌یکی دیگر از منابع کسب در آمد توسط تیم‌های باشگاهی فروش بلیط دیدارها است. این روش یکی از کلاسیک‌ترین روش‌هایی است که سود نسبتا کمی در مقایسه با جذب اسپانسر در باشگاه‌ها دارد.البته درآمد حاصل از فروش بلیط بسته به نوع شراکت می‌تواند بین باشگاه و حامی، ‌بین تیم‌ها و حامیان تقسیم شود اما روشی دیگر از نحوه کسب درآمد، فروش مجوز پخش دیدار به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شبکه‌های تلویزیونی است. از آنجایی که دیگر بازی‌های مهم مثل بازی‌های لیگ‌های کشورهای صاحب فوتبال و پیشرفته بر روی شبکه‌ها و تلویزیون‌ها به صورت رایگان پخش نمی‌شود اما در ایران پخش مسابقات فوتبال در انحصار صدا و سیما است که به نظر می‌رسد باشگاه‌ها در این خصوص پولی دریافت کنند.

با توجه به اینکه متاسفانه این روش درآمد در کشور ما هنوز این نوع درآمدزایی به صورت صد درصد در اختیار باشگاه ها نیست مخصوصا درآمد پخش تلوزیونی اما باشگاه ها می توانند از راه های دیگر برای مسابقات مخصوصا رقابت های مهم در درمدزایی کنند ونمونه آن می توان به بنر های اعلام بازی که در سطح شهر توزیع و نصب می شود که میتوان طرح اعلامیه را به یک حامی مالی سپرد و آن حامی مالی بنر ها را چاپ‌کند و نام شرکت یا نام تجاری و تبلیغاتش را در گوشه بنر بهمراه نامی حامی مالی چاپ کند کاری که دوره قبل انجام می شد و اینکار باید قبل از شروع بازی های فصل انجام‌شود و با یک فراخوان اعلام و حامیان مالی که مایل به ثبت نام و قراردادها هستند انجام شود.

۳. مشارکت در طرح‌های بزرگ هم یک راه کسب درآمد در باشگاه های فوتبال است.

باشگاه های ورزشی پسوند های فرهنگی هم یدک می کشند و باشگاه هابجز تقدیر و تشکر با چند لوح تقدیر و گُل در روزهای مهم به افراد می توانند رویداد های فرهنگی برگزار کنند و با انجام چنین رویدادهایی علاوه بر انجام یک‌کار فرهنگی درآمدزایی داشته باشند مثلا برگزاری جشنواره ها و کنسرت هایی که در سطح شهرستان در طول سال برگزار می شودکه علاوه بر برگزاری یک رویداد فرهنگی و هنری از طریق فروش بلیط ؛فروش غرفه و… می تواند درآمدزایی کند.

۴. اما مهمترین راه کسب در آمد یک تیم و باشگاه فروش بازیکنان است.برخی از باشگاه‌های ورزشی نیز عمده‌ترین راه کسب درآمد را از راه فروش بازیکنان می‌دانند.این نوع باشگاه‌ها که معمولا باشگاه‌های کوچکی هستند با پرورش بازیکنان، آنها را به بازیکنانی بزرگی تبدیل می‌کنند و با قیمتی خوب به تیم‌های بزرگ و مطرح که از لحاظ مالی در سطح مطلوبی به سر می‌برند به فروش می‌رسانند که از این راه برای باشگاه خود کسب درآمد می‌کنند.

باشگاه هایی در ایران و حتی در شهر همجوار رفسنجان این راه حرفه ای کشور های دیگر را هدف درآمدزایی باشگاه خود قرار داد که توانستند علاوه بر پرورش با فروش و انتقال بازیکن برای باشگاه خود درآمدزایی کنند.

به طور مثال باشگاه گلگهر سیرجان که آکادمی این‌باشگاه در سال۱۴۰۰ با هدف پروش بازیکن و شعار رویش باورها در دل کویر با هدف کشف استعدادهای فوتبالی شهرسیرجان تاسیس شد و با یک برنامه ریزی علمی و حرفه ای توانسته درفصل جاری بیش از ۳ بازیکن از دل آکادمی راهی تیم بزرگسالان کند تا با کسب تجربه درآینده سرمایه فوتبالی باشگاه و تیم شهرشان باشند. نقدی که سالهای پیش خبرنگاررسانه سازش خبر در نشست های خبری و با یک تحلیل در رسانه انجام داد و مدعی شد باید آکادمی ها را دریابید ظرفیت و استعداد بچه های فوتبال رفسنجان مانند بچه های جنوبی هست فقط نیاز به حمایت دارند. با این کار چند سال آینده علاوه بر داشتن سرمایه بازیکنان بومی در تیم و آینده درخشان فوتبال شهر باعث درآمدزایی از طریق انتقال بازیکن خواهیم بود پس به سمت بومی سازی برویم کاری که تیم هم‌استانی ما می خواهد انجام دهد متاسفانه برخی متعصبین بی دانش که فقط نگاهشان به دهان افرادی بود که بر مسند نشسته بودند و با نقد کوکورانه با خنده مدعی شدن این کار نشدنی است و برنامه ها و آرزوهای فوق اروپایی در سر داری!!! اما امروز به همان متعصبین بی دانشی که در هر اموری خود را عالم می دانند ثابت شد که تیم گلگهر سیرجان طی ۵ سال از تاسیس آکادمی چندین بازیکن به تیم بزرگسالان معرفی کرد و همچنین از فروش چندین بازیکن جوانی که با قرارداد چندساله به خدمت گرفته بود با فروش همان بازیکنان به تیم های داخلی و خارجی درآمد کل یک فصل باشگاه مس رفسنجان به جیب زند. مبلغی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان

ایکاش متعصبین بی دانش تحقیق می کردند و برایشان ثابت می شد که در دنیای حرفه ای فوتبال ثابت شده است که سرمایه‌گذاری روی آکادمی، نه‌تنها ضرری برای باشگاه‌های فوتبال ندارد، بلکه می‌تواند در درازمدت برای آنها پولساز نیز باشد. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که حتی در ساختار فوتبال اروپا و باشگاه‌های بزرگ نیز تنها بخش کوچکی از بازیکنان حاضر در فوتبال پایه، به تیم‌های بزرگسالان راه پیدا می‌کنند اما برای درآمدزایی از طریق فروش بازیکن مستعد، سرمایه‌گذاری روی بازیکنان آکادمی ضروری است.

گلگهر سیرجان توانست فقط از فروش دوبازیکن در آمد ۳۰۰ میلیارد تومانی به جیب بزندیعنی اگر این درآمد را مس رفسنجان داشت می توانست با بودجه حدود ۴۰۰ میلیاردی در فصل جاری تیمی پرپول بدون بدهی و جذب بهترین ها تیمی قوی راهی لیگ‌کند اما متاسفانه برخی مدعیان فقط چشمشان به بودجه واریزی شرکت مس آن هم به صورت قسطی قانع هستند و هنوز نمی خواهند به این باور برسند که امروزه باید کاری کرد که حداقل ۵ سال آینده آنقدر درآمدزایی داشته باشیم باشگاه مس مستقل شد و بودجه شرکت مس برایشان اهمیتی نداشته باشد که کی و چه مقدار واریز می کند.

سرمایه گذاری با پرورش یا فروش بازیکن فقط مختص به باشگاه گلگهر نیست تیم هایی از جمله سایپا در لیگ یک؛ پیکان تازه لیگ برتری؛هوادار که به لیگ یک سقوط کرد از جمله تیم هایی هستند که با فروش بازیکن درآمدزایی داشتند.

تیم هوادار در سه سال حضورش در لیگ برتر فقط در سال ۱۴۰۲ با فروش ۴ بازیکن بیش از ۲۵ میلیارددرآمد زایی کسب کرد.

تیم فوتبال پیکان در سالجاری فروش رضا غندی پور به باشگاه الاهلی امارات درآمد ۱ میلیون دلاری ؛ درآمد حدود ۹۰ میلیارد تومان بجز فروش دیگر بازیکنان به دیگر تیم های لیگ ایران بدست آورد.

کشف ؛پرورش و میدان دادن ودرآخر فروش بازیکن تیم های دیگر مخصوصا بازیکنان بومی به برنامه ریزی علمی بلندمدت و کوتاه مدت به مدیران دلسوز و با دانشی برمی گردد تا با انتصاب ها و مشاوره گرفتن و گرفتن جلوی دلالان سودجو که بجا فکر درآمدزایی به باشگاه فکر پرکردن جیب خود و اطرافیانشان با معرفی و قالب کردن بازیکنان به تیم ها هستند گرفته شود.

مس رفسنجان می توان یکی از باشگاه های لیگ‌برتری در لیگ ایران عنوان کرد باشگاهی با امکانات حرفه ای که در بخش آکادمی دارد می تواند با یک برنامه ریزی هدفمند در آینده با پرورش بازیکن نامش در کنار تیم های در حال درآمدزا باشد.

سوال اینجاست چرا رفسنجان با داشتن چنین باشگاه و امکانات حرفه ای و آکادمی ؛داشتن چندین مربی با مدرک های معتبر بین المللی و مدارس فوتبال و علاقه مندان به فوتبال باید نامش در کنار تیم های درآمدزا خالی باشد و همیشه متکی به خرید بازیکنان پیر؛مصدوم؛خارجی هایی که نامشان مطرح نیست و… از طریق دلالی باشد و این خرید ها سالهاست که گریبانگیر این باشگاه شده آنهم با قراردادمبالغ سنگین و غیرواقعی ارزش آن بازیکن که در آینده با پرداخت مطالباتش به مشکل بر می خورد و همیشه باید نام مس رفسنجان جز بدهی ها و بستن پنجره نقل و انتقالات در رسانه ها بدرخشد.

بازیکنانی همچون میکیمبا برزیلی ؛ مارتین بارلوکو اروگوئیه ای؛فابیو کاروالیو برزیلی؛ آدمولا آدسینا نیجریه ای؛ ادیسون فونسکا کلمبیایی و رونال فالکائو بازیکنان بدون بازی در دهه ۸۰ و ۹۰ و مصطفی محمد برادر منتظر محمد عراقی بازیکن بدون بازی در سال ۴۰۲ و بازیکنان عمانی ها و…

امیدواریم در یک برنامه ریزی در آینده نزدیک شاهد کشف و استعداد بین فوتبالی های آینده دار رفسنجان و درآمدزایی اختصاصی باشگاه مس باشیم. و به این باور برسیم که میتوانیم از باشگاه علاوه بر کمک اقتصادی به شهرمان؛ اشتغالزایی بومی های شهرمان آینده بچه های بااستعداد فوتبالی شهرمان را روشن کنیم و و بجای پر کردن جیب شخصی دلالان بازیکنان آینده دار فوتبالی شهرمان را به فوتبال داخل و خارج معرفی می کنیم تا اسممان بعد رفتمان از این دنیای هیچ به نیکی یاد کنند و به عنوان یک انسان دلسوز ورزش شهر تا ابد در ذهن و تاریخ ورزش به یادگار ثبت شود.

به قلم: مجتبی نقی زاده



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *