بلاگری و نفوذ فرهنگی/ آیامسولان رفسنجان مهر تایید زدند؟؟؟

بلاگری و نفوذ فرهنگی/ آیامسولان رفسنجان مهر تایید زدند؟؟؟

به گزارش سازش خبر اینستاگرام در چند سال اخیر مورد توجه و استفاده بسیاری از کاربران بوده و این شبکه اجتماعی، چهره‌های مشهوری را تحت عنوان بلاگر خلق کرده است. این چهره‌ها با ارضای هم‌زمان نیازهای عقلی، منطقی و عاطفی، افراد را به خود جذب کرده و از این فرصت علاوه بر درآمدزایی، برای انتقال نوعی سبک زندگی و مفاهیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مدنظر خود در قالب نرم و پنهان استفاده می‌کنند.
روزنامه رسالت در گزارشی با عنوان «بلاگرها از آنچه می‌بینیم از ما دورترند» اینگونه آورده است:
بلاگرها دنبال‌کننده‌های چندصدهزار نفری یا حتی بیش از میلیون نفری دارند و البته صفحاتشان منهای محتوایی که به مخاطبان تحویل می‌دهند، الگوهای بزرگی برای سبک زندگی است و مخاطبانشان سعی می‌کنند جزءبه‌جزء زندگی آن‌ها را در زندگی خود پیاده کنند.از لباس‌هایی که آن‌ها می‌پوشند الگو بگیرند. همان زیورآلات را استفاده کنند. به همان شکل تولد بگیرند. همان رستوران غذا بخورند. همان عکس‌ها را بگیرند و رفته‌رفته خودشان و زندگی‌شان را تبدیل به یک کپی دسته‌چندمی از بلاگر و یا اینفلوئنسر محبوبشان کنند. بی‌آنکه حواسشان باشد بلاگر روزبه‌روز پولدارتر خواهد شد، دنبال‌کننده به مرور می‌بیند هرچه تلاش می‌کند بیشتر شبیه او شود از او دورتر خواهد شد و دیگر حتی توان کپی‌سازی از او را نخواهد داشت.
سال‌هاست که بارونق شبکه‌های اجتماعی بلاگرها با انجام یک مهارت در بخش‌های مختلف از مدل و غذا و سرگرمی تا سفر و تکنولوژی به صورت گسترده فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و به کسب درآمدمشغولند. مهم‌تر از همه اینکه بدون هیچ شایستگی مشخص، حتی سواد یا مدرک معتبر بر روی مخاطب تأثیر می گذارند و تعیین می‌کنند چه بپوشیم، چه بخریم، چگونه رفتار کنیم؛ چطور تولد بگیریم و حتی چطور ازدواج کنیم.
آنان با اشتراک گذاشتن خصوصی‌ترین اتفاقات زندگی خود سعی در جذب مخاطب دارند و با ویدئوهای غیرواقعی باعث ایجاد چشم‌وهم‌چشمی، افزایش تجمل‌گرایی، سردی در روابط خانوادگی، طلاق عاطفی و حتی طلاق حقیقی می‌شوند. بسیاری از زنان با تأثیرپذیری از زندگی لاکچری بلاگرها، اعتمادبه‌نفس خود را ازدست‌داده‌ و تصور می‌کنندظاهر زندگی همیشه خوشبخت بلاگرها حقیقت دارد. آنها وقتی ظاهر زندگی بلاگرها را با باطن زندگی خویش مقایسه می‌کنند دچار احساس شکست و ناکامی می‌شوند.اما بلاگرها فقط روی زنان تأثیرگذار نیستند، بلکه مردان هم تحت تأثیر تصاویر خوش آب و رنگ آنها خیال می‌کنند که آنچه می‌بینند واقعی ا‌ست و همین قیاس اشتباه با همسر خود باعث شده که نزاع‌های جدی میان زن و مرد شکل بگیرد. زنانی با موهای همیشه سشوار کشیده، با لباس‌هایی که انگار در مهمانی نشسته‌اند و همیشه طوری در عکس‌ها حضور دارند که انگار هیچ لحظه بهم ریخته و آشفته‌ای در زندگی ندارند.

یکی از اساتید دانشگاه می گوید «رسانه‌های مجــازی از جملــه اینســتاگرام در دنیــای امــروز بــا خلــق معیارهــای زیبایــی آرمانــی و غیرواقعــی، زمینــه ســاز نیازهــای کاذب در زنــان (بــه ویــژه دختــران جــوان) شــده و توجــه صــرف بــه زیبایی‌های ظاهــری را بـرای آنـان برجسـته نموده انـد. در حالی کـه توجـه بـه زیبایی‌های باطنـی در برجسـته سـازی محتـوا کمتـر موردتوجه قـرار گرفتـه اسـت. نتیجـه چنیـن فرآینـدی آن اسـت کـه زنانـی کـه بیشـتر در معـرض ایـن نـوع پیام هـای رسانه‌ای قــرار می‌گیرند و ایــن پیام هــا را درونــی می‌کنند، تمایــل بیشــتری بـرای انجـام جراحـی زیبایـی و تغییـر بـدن خـود نشـان می‌دهند و آمـار تـکان دهنـده جراحــی هــای زیبایــی در ایــران مؤید ایــن ماجــرا اســت. همچنین یکی از علت‌های استفاده بسیار زیاد از لوازم‌آرایشی در ایران نیز فعالیت همین فشن‌بلاگر‌ها و ارائه مدل‌های متعدد توسط این افراد است که این آموزش‌ها به خورد نسل نوجوان و جوان داده می‌شود و متأسفانه درحال‌حاضر نسل میانسال ما نیز در حال تأثیرگرفتن از این فضاست. این مسائل باعث ایجاد تعارض میان ارزش‌های فرهنگی و بومی کشور شده و احساساتی همچون خودزشت‌پنداری، خودکم‌بینی و احساس حقارت را در درون افراد ایجاد  می‌کند.

از هم گســیختگی بنیــان خانـواده، تنـش و تعـارض در روابـط زوجیـن و عـدم اعتمادبه‌نفس و بـروز اختلالات روان‌شناختی در زندگــی تنهــا بخشــی از آســیب هــای ایــن موضــوع اســت.»

جامعه شناسان بر این مهم تأکید می‌کنند که «بلاگرهای اینستاگرام با به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره خود، سطح توقعات مخاطبان را افزایش می دهند و همین موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری در بین خانواده ها می شود. آنها مدام به دنبال این هستند که لحظه‌به‌لحظه کارهای خود را با انتشار فیلم و یا عکس به مخاطبانشان نشان دهند، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مخاطبان نباید تحت تأثیر هر محتوایی قرار گیرند و اجازه دهند که شبکه های اجتماعی، نحوه تفکر و تصمیمات زندگیشان را در دست بگیرند.»اگر صفحه بلاگرها را بررسی کنید، محتوای اغلب آنها در خرید‌ن، خوردن و پوشیدن و عکس گرفتن خلاصه می شود. اما درباره بلاگرها و شخصیت‌های فضای مجازی دو اصل وجود دارد، «اول اینکه آنها حقیقت زندگی خود را نشان نمی‌دهند. نکته بعدی این است که خیلی از حقایق زندگی خود را اغراق گونه نشان می‌دهند. این دو اصل همیشه در فضای مجازی مخصوصا در رابطه با چهره‌های مشهور، مشهود است چراکه اگر آن‌ها بخواهند همه حقیقت زندگی خود را نشان دهند دیگر جذابیت‌هایی را که مخاطب دنبال آن است از دست می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود که مردم در الگو گرفتن و تغییر و تبدیل‌ها در زندگی، معمولا دچار خطاهای شناختی شوند. مخاطبان فقط نکات مثبت و جذابیت‌های زندگی بلاگرها را می‌بینند یعنی از پشت پرده و حقایق زندگی اطلاع و شناختی ندارند؛ همین باعث چالش می‌شود.

مخاطب همیشه پیام مثبت و رشد را می‌بیند و هیچ فرازوفرودی و هیچ حرکت سینوسی را نمی‌بیند، این خود باعث می‌شود که مخاطب توان و طاقت در برابر شکست‌ها را از دست بدهد. نظر ما در مورد عموم مردم و دنبال‌کننده‌ها این است که اثرات این نوع دنبال کردن بلاگرها را نمی‌دانند و کیفیت زندگی مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.».

بلاگرها را می‌توانیم افرادی بدانیم که پول می‌گیرند تا پولی را که ما به سختی درآورده‌ایم، به‌راحتی خرج کنیم، آن هم خرج چیزی که نه به آن نیاز داریم و نه از کیفیت آن مطمئن هستیم و فقط چون فلان بلاگر ، جذاب، همه‌چیزدان یا بامزه آن را تبلیغ کرده، آن را می‌خریم. اما نیاز است تا کاربران بدانند بسیاری از این رفتارهایی که بلاگرها انجام می دهند، کارگردانی شده است. به این معنا که دارای سناریو و بازیگر است و قرار است تا موقعیتی را خلق کنند که منجر به آن نیاز و خواست مخاطب شود.»

 سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم

«مخاطب اگر از این مسئله مطلع شود و این تصور را نکند که هر آنچه می‌بیند، یک فضای واقعی است و افراد تنها برشی از زندگی خودشان را به تصویر می‌کشند، نسبت خود را با آن سبک و ماجرای کارگردانی شده بلاگرها تنظیم می کنند. کاربر باید این موضوع را درک کند که اصل ماجرا به دنبال خلق ارزش‌های جدید، زندگی نمایشی و رفتارهای نمایشی است. همچنین مخاطب باید بداند از احساسات و عواطف او برای تبادل کالا استفاده می شود که منجر به مصرف گرایی می شود. اینجاست که سواد رسانه ای می تواند به کاربر کمک کرده و به او قدرتی برای تحلیل و فهم و تشخیص بدهد که محتوای ارائه شده توسط بلاگرها، قرار است چه ارزشی را برای من نوعی ایجاد و چه سبک زندگی ای را خلق کرده و یا از بین ببرد.» «بقای افرادی چون بلاگرها و سلبریتی ها در دیده شدن و ماندن در فضای رسانه ای است. شاهدیم در برخی مواقع بسیاری از این بلاگرها به خاطر رفتاری مورد فحش و ناسزای کاربران قرار می گیرند، اما برای آن بلاگر اهمیتی ندارد و کار و روش خود را انجام می دهد، چرا که برای این‌جماعت، ماندگاری شرط اول است، ولو اینکه مورد تهدید، تمسخر، ناسزا و فحش قرار گیرند.» 

اما در رفسنجان دیارفاتحان اروند و قم‌ثانی…

متاسفانه در رفسنجان شاهد این چنین موضوعات و تغییر سبک زندگی و هر روز شاهد ظهور یک بلاگر جدید هستیم و با توجه به تولید محتواها اعم از پوشش لباس؛ استوری های برخلاف قوانین جمهوری اسلامی و … میتوان حدس زد که نشان از ضعف متولیان این امر است.
متاسفانه تا جایی این بلاگرها از شهرت و فالوورهایی که به هر شیوه ای جذب کردند که به مانند یک خبرنگار با حضور در دفتر شهردار رفسنجان با پوششی که شآن و جایگاه خبرنگاران را هم زیر سوال بُرد در مقابل شهردار می نشیند و تولید محتوا می کند و این مساله به اینجا ختم نمی شود و ادامه رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان و به تازگی فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان هم از طریق همین بلاگر پاسخگوی سوالات شده اند!!!

پاسخگویی مسئولان مهم رفسنجان در مقابل دوربین یک بلاگر یعنی تایید صفحه اینستاگرام؛ تولید محتوا ها و تایید فعالیت چنین بلاگری در رفسنجان است و مخاطبان این صفحه وقتی مسئولان را در مقابل چنین بلاگری می بینند به هر نوع تولید محتوای دیگری هم اهمیت می دهند !!!

ایکاش مسئولان انقلابی رفسنجان برای آیندگان و حال روز جوانان و دختران و بانوان و سبک زندگی مردم شهر انقلابی و شهید پرور وقت بیشتری صرف می کردند وقت بیشتری برای مبارزه با نفود فرهنگی که رهبر فرزانه تاکید زیادی دارند.

نفوذ فرهنگی مهم‌ترین اقدام دشمن در چرخش تدریجی باورها و فرهنگ نظام سیاسی است. (مسأله) اهمیت آگاهی از نفوذ فرهنگی باعث حفظ اقتدار نظام در مقابل دسیسه‌های دشمن می‌شود و اگر الگوی نفوذ فرهنگی مورد بررسی قرار نگیرد، قدرت کافی برای مقابله با تهدیدها و ناامنی‌ها وجود نخواهد داشت و موجب آسیب‌پذیری فضای امنیتی کشور خواهد شد. بنابراین از دیدگاه رهبری، نفوذ فرهنگی و فکری از همه انواع دیگر  نفوذ خطرناک‌تر و مهم‌تر است. با توجه به اهمیت نفوذ فرهنگی، پژوهش حاضر، شناسایی فرایند استراتژیک انگلیس در نفوذ فرهنگی به جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکارهای مقابله با آن را مورد مداقه قرار خواهد داد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *