آینده پسته ایران تاریک است/آسیب دیدن موتورپمپ ها به دلیل قطعی برق

آینده پسته ایران تاریک است/آسیب دیدن موتورپمپ ها به دلیل قطعی برق

به گزارش سازش خبر مهدی سیف‌الدینی دبیر خانه کشاورز استان کرمان گفته به‌دلیل قطعی برق، چاه‌های کشاورزی که به‌دلیل ناترازی برق در کل کشور اتفاق افتاد و خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی، بیش از ۴۰ درصد محصولات پسته این استان نابود شده است.

 او تاکید کرده: «آینده پسته ایران را بسیار تاریک می‌بینم، هیچ چشم‌انداز روشنی نداریم. اگر وضع فعلی ادامه داشته باشد، دیگر تولید پسته مقرون به‌صرفه نیست

برداشت پسته از باغات استان کرمان شروع شده و تا مهر ادامه خواهد داشت، اما امسال تولیدکنندگان پسته لبخند رضایت بر لب ندارند. گرمای شدیدی که امسال حدود دو ماه به درازا کشید و خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی به‌دلیل کمبود برق، بیش از ۴۰ درصد محصول را نابود کرد. کشاورزان و باغداران و کارشناسان انجمن پسته، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پوکی را گزارش می‌دهند، یعنی تنها ۶۰ درصد محصول باقی مانده و امسال از آن سال‌هایی است که کشاورزان با بحران شدیدی مواجه شده‌اند.این سومین سالی است که چاه‌های کشاورزی در استان کرمان برای آنچه که جلوگیری از قطع برق منازل مسکونی ذکر می‌کنند، خاموش شدند. از چند ماه قبل، دبیر خانه کشاورز استان کرمان به رسانه‌ها گفته بود که کشاورزان دیگر نمی‌توانند خاموشی چاه‌ها را تحمل کنند و از دولت خواست چاره‌ای دیگر بیندیشد. باوجود این، روال سابق تکرار شد.

سیف‌الدینی می‌گوید: «از زمستان سال گذشته بود که با متولیان برق در شمال استان کرمان مکاتبه داشتیم که کشاورزان امسال زیر بار خاموشی نمی‌روند. جلسات متعددی برگزار کردیم و گفتیم چاه‌ها را خاموش نکنید، تا کشاورزان خسارت کمتری ببینند، ولی به‌دلیل کمبود برق و گرمای شدید در کشور این اتفاق افتاد و چاه‌های کشاورزی پسته‌داران کرمان هم خاموش شد و بخش زیادی از محصول از دست رفت.»«محمدرضا ترابی‌موسوی»، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان نیز خبر داده که خسارت قطع برق به موتورپمپ‌های کشاورزی بسیار سنگین است. او اعلام کرده: «علاوه بر پوکی پسته، از آنجا که باغ‌های مجهز به آبیاری قطره‌ای، دارای مخزن ذخیره آب یا استخر هستند، زمانی که موتورپمپ آن‌ها چهار ساعت خاموش شود، استخرشان خالی می‌شود. در بسیاری از مناطق استان، تاسیسات و منصوبات آبیاری تحت فشار باغداران به‌دلیل خالی شدن استخر ذخیره آب، آسیب دیده است.»



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *